sobota, 11 grudnia 2010

Dyfuzor w silniku w2 175ccm..

  Ze wszystkich modernizacji silnika nie mogło zabraknąć w projekcie sportowego elementu układu wydechowego, który jest podstawą usprawniania pracy silnika dwusuwowego.
  Dyfuzor - to taki element układu wydechowego w silniku dwusuwowym który ma za zadanie swoją budową wracać resztki mieszanki które przed zapłonem uciekają przez okno wydechowe, z powrotem do cylindra zanim tłok zamknie okno wydechowe. Zjawisko wytwarzane w dyfuzorze nazywa się fachowo falą rezonansową.

 Przykładowa animacja przedstawiająca działanie dyfuzora :


  Dyfuzor został obliczony doskonale znanym programem Exhaust Calculator z wykorzystaniem fabrycznych danych silnika takich jak: pojemność skokowa, czas otwarcia okna wydechowego (w °) , obroty mocy max., średnica kanału wydechowego, długość kanału wydechowego. Do przeniesienia siatki poszczególnego stożka na arkusz blachy posłużył mi program Cone Layout.

 Przykładowe screen'y Exhaust Calculator i Cone Layout:



  Dane silnika:
 * Typ: 059-1 (W2BExS lub W2BxExS zależnie od książki)
    * Rodzaj: Gaźnikowy, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym
    * Liczba i układ cylindra: jednocylindrowy, stojący, odchylony do przodu 15°
    * Pojemność skokowa w cm3: 173,4
    * Średnica cylindra w mm: 61
    * Skok tłoka w mm: 59,5
    * Stopień sprężania: 9
    * Ciśnienie sprężania: 735 kPa (7,5 kG/cm3)
    * Moc maksymalna w KM (kW): 14 (10,3)
    * Prędkość obrotowa maksymalna dla mocy: 6300 obr/min
    * Moment obrotowy w Nm: 16,31 (1,7 kGm) przy 5700 obr/min
    * Rodzaj rozrządu: symetryczny, krawędziami tłoka
    * Kąt otwarcia okna kanału ssącego: 158° obrotu wału korbowego
    * Kąt otwarcia okna kanału dolotowego: 120° obrotu wału korbowego
    * Kąt otwarcia okna kanału wylotowego: 166° obrotu wału korbowego

  Został wykonany w blachy stalowej o grubości 0.8 mm. Sposób wykonania to rozrysowanie siatki poszczególnego stożka dyfuzora, wycięcie go z blachy zespawanie na szwie a następnie docinanie wszystkich stożków i modelowanie kształtu. Spawany na przemian dwoma metodami Migomat oraz TIG. Zależnie od sytuacji finansowej ponieważ nie pracuje, będę bardzo chciał pokryć cały dyfuzor jedną z powłok galwanicznych. Kwestia na jaką się zdecyduje nie jest jeszcze rozstrzygnięta (chrom lub ocynk).

   Zdjęcia dyfuzora :


3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak kręciłeś dyfuzor i jak giołeś stożki?

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak sięgnę pamięcią w tył to przypominam sobie kiedy w moim domu był czas, że wszystko to co zawierało gumę to zaczęło się psuć. Były to uszczelki, czy jakaś klejona guma. Oczywiście momentami był wzywany technik, ale ja staram się robić wszystko indywidualnie. Nawet jak coś w samochodzie się popsuje to także nie jadę od razu do mechanika. W sytuacji gdy mam do czynienia z elementami z gumy to najlepsze produkty znajduję w sklepie https://powerrubber.com/ gdzie ja zawsze takie gumowe produkty kupuję.

    OdpowiedzUsuń