wtorek, 4 stycznia 2011

Sezon 2011..

  Sezon motocyklowy 2011 już niebawem, a prac przy projekcie jeszcze sporo. Wczoraj cale przedsięwzięcie otrzymało zastrzyk gotówki.. ( kolejne kilkaset złotych ) , także w najbliższym czasie pewne prace wstrzymane z powodu braku gotówki powinny pójść lekko do przodu. Dziś został oddany do spawania kruciec pod zawór membranowy, oraz w tym tygodniu będzie wykonane zamówienie nowego kompletu sprzęgła do silnika oraz tulejek brązowych do skrzyni biegów. Z prac bardziej odległych pozostaje zlecenie tapicerowi wykonania nowego poszycia siedzenia i naprawa jego mocowań do ramy motocykla oraz w dalszym ciągu nie rozstrzygnięta sprawa chromowania dyfuzora.

środa, 22 grudnia 2010

Chromowanie dyfuzora..

   Dziś postanowiłem zrobić wycenę chromowania dyfuzora. Jeden z Krakowskich zakładów specjalizujący się w powłokach galwanicznych wycenił koszt pokrycia chromem przedmiotu na trochę ponad 300 zł, sama powłoka ( bez wcześniejszego miedziowania oraz pozostałych czynności dodatkowych t.j n.p polerowanie ). Planuje zrobić jeszcze rozeznanie w cenach innych zakładów, ponieważ cena wydaje mi się wydaje zbyt wygórowana jak na moje możliwości..

sobota, 11 grudnia 2010

Dyfuzor w silniku w2 175ccm..

  Ze wszystkich modernizacji silnika nie mogło zabraknąć w projekcie sportowego elementu układu wydechowego, który jest podstawą usprawniania pracy silnika dwusuwowego.
  Dyfuzor - to taki element układu wydechowego w silniku dwusuwowym który ma za zadanie swoją budową wracać resztki mieszanki które przed zapłonem uciekają przez okno wydechowe, z powrotem do cylindra zanim tłok zamknie okno wydechowe. Zjawisko wytwarzane w dyfuzorze nazywa się fachowo falą rezonansową.

 Przykładowa animacja przedstawiająca działanie dyfuzora :


  Dyfuzor został obliczony doskonale znanym programem Exhaust Calculator z wykorzystaniem fabrycznych danych silnika takich jak: pojemność skokowa, czas otwarcia okna wydechowego (w °) , obroty mocy max., średnica kanału wydechowego, długość kanału wydechowego. Do przeniesienia siatki poszczególnego stożka na arkusz blachy posłużył mi program Cone Layout.

 Przykładowe screen'y Exhaust Calculator i Cone Layout:



  Dane silnika:
 * Typ: 059-1 (W2BExS lub W2BxExS zależnie od książki)
    * Rodzaj: Gaźnikowy, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym
    * Liczba i układ cylindra: jednocylindrowy, stojący, odchylony do przodu 15°
    * Pojemność skokowa w cm3: 173,4
    * Średnica cylindra w mm: 61
    * Skok tłoka w mm: 59,5
    * Stopień sprężania: 9
    * Ciśnienie sprężania: 735 kPa (7,5 kG/cm3)
    * Moc maksymalna w KM (kW): 14 (10,3)
    * Prędkość obrotowa maksymalna dla mocy: 6300 obr/min
    * Moment obrotowy w Nm: 16,31 (1,7 kGm) przy 5700 obr/min
    * Rodzaj rozrządu: symetryczny, krawędziami tłoka
    * Kąt otwarcia okna kanału ssącego: 158° obrotu wału korbowego
    * Kąt otwarcia okna kanału dolotowego: 120° obrotu wału korbowego
    * Kąt otwarcia okna kanału wylotowego: 166° obrotu wału korbowego

  Został wykonany w blachy stalowej o grubości 0.8 mm. Sposób wykonania to rozrysowanie siatki poszczególnego stożka dyfuzora, wycięcie go z blachy zespawanie na szwie a następnie docinanie wszystkich stożków i modelowanie kształtu. Spawany na przemian dwoma metodami Migomat oraz TIG. Zależnie od sytuacji finansowej ponieważ nie pracuje, będę bardzo chciał pokryć cały dyfuzor jedną z powłok galwanicznych. Kwestia na jaką się zdecyduje nie jest jeszcze rozstrzygnięta (chrom lub ocynk).

   Zdjęcia dyfuzora :


sobota, 4 grudnia 2010

Hydrauliczne uruchamianie sprzęgła..

  Kolejną modernizacją silnika na jaką się zdecydowałem było zastąpienie tradycyjnej linki sprzęgła na układ hydrauliczny. Cały układ składa się z pompy hamulcowej (lewej) ze skutera Aprilia, siłownika zrobionego samodzielnie oraz przewodu łączącego. Siłownik wykonałem własnoręcznie przy użyciu tokarki i frezarki na szkolnych zajęciach praktycznych (materiał stal). Z racji nie zbyt wysokiej wydajności pompy jak na wymiary siłownika problemem było dobranie odpowiedniego przewodu łączącego.. Ostatecznie zdecydowałem się zastosować cienki przewód układu pneumatycznej blokady kipra z samochodu ciężarowego STAR, z jednorazowymi końcówkami zaciskowymi. Odpowietrznik siłownika - Fiat 126p. Do prawego karteru zostały wykonane dwa nowe aluminiowe mocowania siłownika (spawanie TIG) z wkręconymi utwardzanymi szpilkami na kleju do gwintu. Do uszczelnienia tłoka siłownika został założony najzwyklejszy oring. Układ został przetestowany, i stwierdziłem jego 100% sprawność.

  Przekrój siłownika:
  Pompa:
  Siłownik:

niedziela, 7 listopada 2010

Co nowego.. ?

  W najbliższym czasie, jeżeli odnajdę zdjęcia opisze wykonanie dyfuzora, który odgrywa kluczową role w usprawnianiu silników dwusuwowych ( dla niewtajemniczonych mogę dodać od siebie, że dyfuzor to taki element układu wydechowego w silniku dwusuwowym który ma za zadanie swoją budową wracać resztki mieszanki które przed zapłonem uciekają przez okno wydechowe, z powrotem do cylindra zanim tłok zamknie okno wydechowe).
  Obecnie cierpię na niedobór pieniędzy.. ale jak najszybciej będę chciał pokazać też efekty końcowe nowego króćca ssącego pod zawór membranowy, który mam zamiar oddać zaprzyjaźnionemu spawaczowi który to ładnie skleci w całość ( całość ma być spawana spawarka TIG w celu uzyskania 100% szczelności połączenia.
Jak dotąd cały króciec wraz z nowym gaźnikiem udało się dopasować do ramy oraz możliwie zachować nominalną długość króćca. Proszę nie zwracać na razie uwagi na nie oszlifowane krawędzie przylegające do korpusu membrany, po zespawaniu wszystko będzie wyrównane jak należy..

 Króciec

Króciec z membraną + gaźnik 
 

poniedziałek, 11 października 2010

Aktualne zdjęcia projektu..

  Poskładanie silnika bez wnętrzności do przymiarki pod tworzenie nowego kućca pod zawór membranowy i gaźnik z Jawy 350 TS.








sobota, 2 października 2010

Prace przy motocyklu..


   Rozpoczął się rok szkolny, przez co niema możliwości pracy zarobkowej na rzecz projektu z powodu dużo mniejszej ilości czasu. Z prac które zostały do zrobienia przy silniku to zaprojektowanie i wykonanie nowego króćca pod zawór membranowy oraz nowy gaźnik. Natomiast trzeba kupić nowe tulejki karterów.. i niewykluczone że nowe łożysko wałka zdawczego. Po zakupie tych że części silnik może być już składany.
   Co do ramy : zostało dokończyć tylni układ hamulcowy ( w tym motocyklu normalne cięgło z metalowego pręta zastępuje linka ). W zasadzie z grubszych prac to tyle.. drobniejsze to dopasowanie wszystkich elementów w całość.. Ogólnie wszystko sprowadza się do oczekiwania na gotowy silnik..